måndag 14 mars 2011

Italien

Hej mina vänner. Jag ber om ursäkt för frånvaron. Jag har varken haft tid eller ork att skriva, det har varit en jobbig men underbar vecka. Jag har varit i Italien hos mina nära och kära.

Om ni någon gång sett svts program "solens mat" så kan jag intyga att det verkligen är så det går till i Italien. Min familj är gudar/gudinnor på att laga mat och jag förstår verkligen varifrån mitt matintresse kommer. De gör allt från grunden, lägger energi och kärlek på maten och allt utförs i ett pyttelitet kök eller utomhus. På matbordet finns vaxduken med solrosor på och i köket sitter alla och berättar historier, skrattar och dricker vin. De har en matkultur som jag verkligen saknar här hemma i Sverige. Här bjuder jag på några bilder på några av de underbara måltiderna vi har ätit och lagat tillsammans.


Jag vet inte om ni tycker att det ser gott ut eller inte men jag kan säga er att godare mat får ni ingen annanstans. Det ni också ska veta är att i nästan alla fall äts det fler än en rätt. Det traditionella (åtminstone i vår familj) är att först äta en tallrik med pasta, sen kommer kallskuret kött som salami, pruscutto och rostbiff m.m. och först efter detta kommer huvudrätten som kan vara fisk, kött eller kyckling kanske flera olika samtidigt och därefter ska man "skölja ner" först med sallad och sedan frukt innan det är dags för efterrätten att serveras. Och man får verkligen sitta och njuta av varandras sällskap då man är tillsammans både när man lagar maten och när man äter den och det är absolut inget som skall stressas igenom. Ja, vad kan jag säga vi älskar mat och vi älskar varandra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar