torsdag 24 mars 2011

Kyckling med curryris

Fick äntligen vara med på vårat projekt idag det var superkul och väldigt uppskattat av barnen som fick sina egna trollringar. Vilken härlig känsla man får när något går riktigt, riktigt bra. Jag visste att vårat projekt var bra och genomtänkt och så men jag hade inte såhär höga förväntningar på oss så jag är helt klart jättenöjd med dagens bravader! Idag har vi haft finbesök av Ns syster, så vi spelade Burnout och såg Inception. Nu har vi precis ätit middag och det blev curryris med kyckling som är det första reseptet hittills som platsar i min kokbok-som är mitt andra lilla projekt.


För 4 pers
3-4 dl ris
1 gul lök
1 vitlöksklyfta
1 morot
1 palsternacka
1 röd paprika
2 msk sweet chillisås
1 l vatten
1 hönsbuljong tärning
4 kycklingfiléer
1/2-1 citron
Olivolja, Curry, Kycklingkrydda
Salt, Peppar, Timjan

Gör såhär: Skala och finhacka löken och vitlöken. Hacka grönsakerna i cm stora bitar och fräs i olivolja och curry tillsammans med löken. Tillsätt ris och rör ofta så det inte bränner fast i botten, tillsätt sweet chilli och buljong och låt koka i ca 20 min beroende på risets koktid. Dela kycklingen och stek i olivolja, krydda efter egen smak med ex. timjan och kycklingkrydda. Riv citronskal över kycklingen och pressa juicen från citronen i riset. Smaklig måltid!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar