tisdag 26 april 2011

Tomatsoppa och morotsbröd

Idag har det varit fullt upp, började dagen med att tvätta kl 7 sen iväg till skolan, gick från brunnsparken idag igen som jag bestämt mig för att göra varje dag. Efter skolan planerade jag och Linda inför redovisningen på torsdag sedan gick vi på stan en stund. När jag kom hem hade den sista bilden till min ram kommit så nu är tavlan färdig men när vi skulle hänga upp den råkade jag hamra av ena kroken och såklart var det den sista vi hade så vi kunde inte hänga upp den... så himla typiskt. Efter det har jag fixat lite mer inför redovisningar och grejat lite med vardagssaker som städ, ränkningar och sådanna viktighetssaker, har även bakat bröd och gjort soppa (Lindas recept helt underbart gott). Jag och N hade premiärmiddagen på balkongen, vardagslyx på hög nivå!

Morotsbröd
Du behöver:
5 dl mjölk
50 g jäst
0,5 dl rapsolja
2-3  stora finrivna morötter
1 tsk salt
2 rejäla matskedar honung
8-10  dl vetemjöl.
1 dl grahamsmjöl
1 dl havregryn
Samt gärna några matskedar skalade sesamfrön och hela linfrön

Gör så här:
Smula jästen i en bunke. Värm mjölken tilll 37 grader och blanda med jästen. Tillsätt därefter olja, morötter, honung och salt. Tillsätt sedan havregryn och så mycket mjöl som degen ”klarar av”, spara dock lite till utbakningen. Arbeta ihop med kraftiga tag. Ställ därefter på jäsning i ca 30 minuter.
Baka ut degen och lägg i en långpanna med papper. Platta ut och skär försiktigt i rutor och nagga sedan med en gaffel. Lår jäsa i  ytterligare 30 minuter och grädda därefter i ugnen i ca 15 min på 220 grader.  Om du vill kan du pensla brödet med lite saltvatten de sista minuterna så får du en god och krispig skorpa. Låt det gräddade brödet kallna under bakduk och skär sedan i bitar.

Tomatsoppa
Du behöver:
1 kg Tomater
5 dl vatten
3 msk red curry paste
2 gula lökar
3 vitlöksklyftor
1 lagerblad
2 msk grönsaksfond
Ev. 1-1,5 msk socker för att neutralisera den skarpa tomatsmaken

Gör såhär:Skär ett kryss på ovan- och undersidan av varje tomat, lägg ner dem i kokande vatten en kort stund. Ta upp dem och lägg i kallt vatten. Dra av skalet. Skär upp dem och gröp ur allt gojs o kärnor så att bara det fasta tomatköttet blir kvar. Hacka det.
(Alternativet är att laga soppan med 2 burkar passerade tomater)

Skala och hacka löken fint. Skala vitlöken och stoppa den i vitlökspress. Stek löken så att den blir mjuk och knappt gyllenbrun, tillsätt vitlöken och curry pasten och låt det fräsa ihop en minut.
Tillsätt tomaterna, vatten, grönsaksfond. Låt puttra 15-20 minuter.
Smaka av med salt och peppar.
Mixa och servera med bacon och en klick cremé fraiche!
P.S. Har man inte orken eller tiden går det även bra med keldas tomatsoppa (toscansk eller mild).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar