tisdag 5 april 2011

Potatis och purjolökssoppa

Hej. Idag är det en riktigt regning dag i Göteborg, mysigt tycker jag men det är inte alla som håller med. Idag blev jag middagsinspirerad av vädret i alla fall så jag ska precis sätta mig ner och äta lite potatis och purjolökssoppa med mitt hembakta bröd från södagen.

2-3 portioner:
1 purjolök
1 gullök
1 vitlöksklyfta
6-8 stora potatisar (mjölig)
1 l vatten
1 tärning grönsaksbuljong
1 tärning köttbuljong
Olivolja, Salt, peppar, oregano och timjan

Gör såhär:
Hacka löken och fräs i olivolja i en kastrull. Skala och dela potatisen i mindre bitar (kortare koktid) och häll över den fräsande löken. Tillsätt vattnet (det ska vara vatten så det täcker potatisen så om en liter inte räcker tillsätt då mer) och buljongtärningarna och låt koka tills potatisen är något överkokt (ca 20-30 min). Krydda efter egen smak och mixa sedan soppan så den blir klumpfri. Om den är väldigt tjock kan du tillsätta lite vatten som späder ut soppan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar