fredag 23 oktober 2015

Främlingsfientlighet

Nu för tiden klarar jag knappt av att titta på nyheterna eller skrolla på Facebook... Jag börjar bara gråta. All denna främlingsfientlighet överallt. Det är så otroligt många som "står upp" för sin vidriga människosyn. Vi och dem... Det är skrämmande att det nu för tiden är helt okej att uttrycka rasistiska och förnedrande åsikter hur som helst. Att det är okej att skriva att en människa har högre värde än en annan för att man föddes på olika ställen. Jag fattar inte när det blev okej?! "Jag är inte rasist MEN jag är värd mer än andra för att jag är svensk" hur i helvete kan man tycka så?! Blir så jävla arg faktiskt."Vi måste ta hand om våra egna först"... Är det bara jag som är jävligt trött på det yttrandet? Vad betyder det ens? Vilka egna? Det är människor vi pratar om, varför är det skillnad på en rik eller fattig, svenskfödd eller utrikesfödd, amerikan eller syrian? Jag förstår verkligen inte.

Vems ansvar är det då att ta hand om dessa egna först? För jag tror att majoriteten som använder detta yttrande inte gör ett piss för att hjälpa dessa egna heller? Utan tycker att det är någon annans ansvar det med. Så snälla, kan inte de som vill hjälpa människor i nöd få göra det ifred. Utan allt hat. Och om ni nu känner att andra människor behövs prioriteras i samhället... prioritera dem då, gör något åt saken istället för att sitta och hata människor som vill hjälpa. Jag vet inte hur jag ska stoppa detta tragiska beteende. Som tur är arbetar jag i alla fall som förskollärare och ska göra allt jag kan för att lära barn om människors lika värde, detsamma gäller i uppfostran av mina egna barn och jag kan bara hoppas att vi är fler som gör likadant.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar