tisdag 24 juli 2012

Sommaren är kort



God mat och gott sällskap.. Känns som en säker kombination för att jag ska vara på bra humör. Igår var vi ett härligt gäng hos Josses föräldrar i Torslanda där grill och Buzz stod på schemat. Nice att veta att man är ett riktigt geni på båda delarna. Idag har det varit superväder och därför blev det picknick i slottskogen med Daniel, Linda, Jonas och Alex. Myspys med filtar, sol, mat och folk. Blev även en tur till Lerum för bad och mat med lite andra godingar. Livet är för bra när man har semester.

Kan även berätta att jag för tillfället övar mig på att vara utan dusch och smink inför helgens påhitt. Ingen vacker syn men jag kanske blir snyggare ju längre tid det går (hoppas kan man alltid). Kanske låter ytligt men jag kan erkänna att jag tycker det är viktigt att se bra ut och lukta gott.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej!

Jag har några frågor om förskollärarutbildningen. Det hade varit jätteschysst om du hade kunnat svara på några frågor. Är 19 år, har tagit studenten och har blivit antagen till hösten så jag är lite nyfiken om högskolestudierna. 

Jag har kollat på kurslitteraturlistan och det är typ 20 böcker man ska läsa på första kursen: Barndom och lärande: Förskolan, barns utveckling och lärande i tid och rum, och jag tror att jag ska köpa alla böckerna. Vad tycker du själv om det? Är det dumt eller bra? Är det kanske bättre om jag bara köper de böckerna som är viktigast, och några böcker kan jag försöka låna istället. 

Är det bättre om jag köper böckerna i förväg eller ska jag vänta tills uppropet? 

Det jag börjar bli orolig är att jag kommer att läsa jättemånga böcker på bara en kurs. Kursen är 10 veckor. Kommer jag klara av att läsa så mycket? Hade ganska bra betyg i gymnasiet, vg, mvg hade jag och jag har alltid varit den som pluggar mycket så tror du att jag borde väll klara förskollärarutbildningen?

Hur gör man för att kunna läsa alla dem böckerna? Är det så att man börjar läsa dem i ordning som kurslitteraturlistan? Är det så att för varje bok är det föreläsningar om boken så att man vet vilken information som är viktig att kunna inför tex en tenta? 
Läser ni en bok i taget? Typ arbetar ni med en bok i taget? 
Klarar man tentorna, examinationerna om man antecknar ner allt de säger på föreläsningarna. Klarar man sig då eller räcker det inte? 

Tack på förhand! 

Med vänlig hälsning, Nanna

Sara sa...

Hej hej.
Vad roligt att du blivit antagen. Dock är det inte samma utbildning eftersom att de har ändrat förskollärarutbildningen sedan jag blev antagen så jag kanske inte kan besvara alla dina frågor.

Jag köpte alla mina böcker i början av utbildningen men du kommer inte att behöva alla vilket är tråkigt då om man har lagt pengar på att köpa alla så jag brukar vänta till kursstart med att köpa böcker, däremot är det toppen om du får tag på böcker att låna men det brukar vara svårt då ni är många som behöver samma böcker samtidigt. Kan man låna någonstans utanför Göteborg brukar det vara lättare.

Om du bestämmer dig för att köpa alla böcker så försök dig på second hand. Jag har en del böcker så behöver du köpa någon så är det mycket möjligt att jag har den och kan sälja till ett bra pris. Så det är bara att fråga.

Är du ambitiös och tycker att det är intressant så kommer du garanterat att klara utbildningen. Jag har själv aldrig blivit underkänd på en tenta under mina tre år. Sedan behöver man inte läsa allt men det är ofta bra att skumma igenom böckerna så man har ett hum om vad de handlar om.

På introduktionen till kursen kommer de att berätta för er vad som är viktigare och i vilken ordning ni ska läsa allt så det behöver du inte oroa dig för, man kommer in i ett flyt ganska snabbt. Under mina kurser har man kanske bearbetat 2-3 böcker/ seminarium och man fixar det. Om man nu inte skulle ha hunnit läsa allt brukar inte det vara någon fara om man bara läst från de andra böckerna och då kan hänga med hyfsat i diskussionerna. Jag kan berätta att jag inte varit på speciellt många föreläsningar under min studietid, många har varit väldigt dåliga, speciellt storföreläsningarna. Och jag har nästan aldrig antecknat utan de brukar lägga upp powerpointsen på gul efteråt så man kan komma åt dem lätt. Vi har haft mycket hemtentor så så länge du har någorlunda koll på litteraturen och att du kan argumentera/motargumentera och resonera kring dina frågeställningar så kommer du klara dig.

Lycka till!
Har du fler frågor eller om du vill köpa böcker så är det bara att säga till.

Skicka en kommentar