måndag 16 november 2015

Pestopasta

Det var längesedan jag delade med mig av ett recept här. När jag började blogga var det egentligen hela idén, en matblogg. Det blev det inte så mycket av då jag ganska snabbt upptäckte att jag aldrig följer ett recept utan går mer på känsla. Men här kommer i alla fall ett recept på en god och enkel pasta som jag fick till häromveckan.



Du behöver till ca 4 portioner:
2 kycklingfiléer
1/2 citron
vitlök
Salt 
Peppar
Olivolja
Pasta (mitt tips är Barilla)
1 paket bacon
pinjenötter
Färsk basilika
körsbärstomater
ca 2-3 msk pesto

Lägg kycklingfiléerna i en ugnsfast form, häll över lite olivolja, krossa två vitlöksklyftor och pressa citronen över, krydda med salt och peppar efter smak. Låt stå i ugnen på 200° ca 50-60 min om kycklingen är fryst, annars något kortare (till 72˚ med köttermometer) . 
Rosta pinjenötterna lite lätt, knaperstek bacon i småbitar, koka pastan efter anvisningar, skär upp basilika, tomat och den färdiga kycklingen  i bitar, blanda sedan samman allt tillsammans med peston och voilà!







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar