torsdag 23 april 2015

Läslust

Nu när det börjar bli lite varmare ute kan jag sitta och njuta i solen på förmiddagarna medan Alicia sover. Då tycker jag det är mysigt att ha en liten lässtund för mig själv. Jag har precis läst ut den här fantastiska feelgood boken, hade sett filmen innan och gillade den men boken var oväntat ännu bättre, så tummen upp för det. Jag alltid tyckt om att läsa och mamma har berättat många gånger om hur jag kom släpandes på telefonkatalogen när jag precis lärt mig gå och sa "Läsa mamma". Jag tror att det är viktigt att barn hittar läslusten redan i tidig ålder och jag och Alicia har som vana att läsa minst en bok om dagen. Nu tänker jag att det egentligen inte är så noga med vad man läser utan mer att man läser. Gärna med lite inlevelse också så att det är roligt att lyssna på. Alicia blir 6 månader nästa vecka och tycks än så länge gilla våra lässtunder då hon växlar mellan att titta på mig och boken medan hon sträcker sig efter bilderna och provsmakar lite på kanten. Ibland vill hon hjälpa mamma att läsa och drar då igång en högljudd konversation och det ser jag bara som ett gott tecken på att hon vill vara delaktig.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar